Allmänna Villkor
Gäller från 2023-02-02
1. Om HIT THE HAY AB
Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Roslagsgatan
33, 11354 Stockholm. Organisationsnummer: 5591608962
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till
info@hitthehay.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss
inom kort.
2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din
e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris,
fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post
till info@hitthehay.se.
3. Leverans
Våra normala leveranstider är 1-3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger
skickas tidigast på måndagen efter.
Vi erbjuder fri frakt på beställningar över 800kr inom Sverige annars tar
vi ut en fraktavgift på 99kr.
För internationella kunder erbjuder vi fri frakt över €150 / $150/£150
annars tar vi ut en fraktavgift om 199kr inom Europa och 399kr i resten av
världen. För internationella beställningar tar vi ut en returavgift om 199kr
inom Europa och 399kr i resten av världen.
Leveranstider:
Sverige: 1-3 arbetsdagar
Övriga Europa: 5-7 arbetsdagar
Norge: 5-7 arbetsdagar
Resten av världen: 10-15
arbetsdagar
Observera att leveranstider endast tillhandahålls som riktlinjer.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om
längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@hitthehay.se.
4. Returer
Vid returer tillkommer ett returporto enligt följande:
Inom Sverige: 99kr
Inom Europa: 199kr
Resten av världen: 399kr
Maila info@hitthehay.se med
ditt ordernummer och ditt ärende. Vi skickar dig en fraktsedel via mail som du
skriver ut och sätter på paketet. Lämna sedan ditt paket till ett DHL service
point. När vi mottagit din retur kommer vi att kreditera de produkter vi
mottagit och debitera dig för returportot.
Vi har av miljövänliga skäl valt att inte skicka
med retursedlar i paketen eftersom vi anser att det är slöseri med papper de
gånger som de inte utnyttjas. Vi skickar alla våra retursedlar elektroniskt.
Returer gäller ej på förbeställningar,
specialbeställningar (till exempel en färg som inte ingår i vårt
standardsortiment vid beställningstillfället) eller på rabatterade produkter.
4.2 Byten
Vi erbjuder fria byten mellan storlekar, färger eller till en annan produkt
av motsvarande orderbelopp och du behöver alltså inte betala något returporto.
Om du önskar byta en vara ber vi dig maila info@hitthehay.se med
ditt ordernummer och ärende så skickar vi dig en retursedel.
Vi har av miljövänliga skäl valt att inte skicka
med retursedlar i paketen eftersom vi anser att det är slöseri med papper de
gånger som de inte utnyttjas. Vi skickar alla våra retursedlar elektroniskt.
4.3 Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-.
4.4 Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms om
inte annat anges.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör,
feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig
information och förbehåller oss rätten att justera priset.
5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en 30 dagars ångerrätt som
gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Under denna
period har du rätt att testa eller använda produkterna.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss
info@hitthehay.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress,
ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom 30 dagar efter ångermeddelandet returnera
produkterna till oss.
Vid returer tillkommer ett returporto enligt följande:
Inom Sverige: 99kr
Inom Europa: 199kr
Resten av världen: 399kr
Produkterna
bör skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa
motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd
eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats)
och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där
förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en
tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att
tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten
ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet
med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en
defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@hitthehay.se där
du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av
felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande
produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan
inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid
reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se
arn.se.
6.2 Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan
uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter
utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis
vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller
utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på
produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra
faktorer utanför vår kontroll.
8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt
slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger
produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på
bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att
exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i
integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien
är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten
textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge
tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den
automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och
telestyrelsens hemsida.
10. Personuppgifter
Genom att handla hos HIT THE HAY AB accepterar du vår dataskyddspolicy och
vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet
och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din
beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart
utan rättslig grund.
HIT THE HAY AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat
till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera
din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller
kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina
individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och
behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras
till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din
order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress,
telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina
uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att
efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja
avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som
lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du
att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.
Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna
mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kort, Klarna,
Swish.
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela
med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är
förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller
mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och UPS
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och
e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig
uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Omnisend för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss.
Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera
information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få
undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för
att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt
bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
HIT THE HAY AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i
webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer
för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis
personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en Shopify som plattform.
11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren.
Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade
villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets
kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna
Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan
man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister,
se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande
tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska
tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
VI FINNS HÄR OM DU BEHÖVER OSS!
VI FINNS HÄR OM DU BEHÖVER OSS!
Vi älskar att prata med våra kunder, så om du har några frågor eller vill komma i kontakt med oss är det bara att kontakta oss på info@hitthehay.se eller via Messenger.
FAQ
Om du har frågor kan du läsa våra vanliga frågor om beställningar, betalningar, leveranser, returer med mera här